Hoppa till sidans innehåll

Att sjösätta en båt


Nedan följer en beskrivning hur det går till att sjösätta en medelstor fenkölad båt med Svearnas slipvagn. Principen är densamma för långkölade och större båtar.

Det är att föredra att lyfta båten med endast en kölbalk eftersom man då kan reglera båtens horisontalläge med stävbalken.

Tricket för en lyckad sjösättning är att hålla ordning på var man har båtens balanspunkt, d.v.s. var på kölen man ska placera kölbalken för att båten ska tippa framåt mot vagnens stävbalk när den lyfts. Rådgör gärna med maskinföraren, de har stora erfarenheter av hur olika båttyper ska hanteras.

Studera och begrunda - rätt utfört är det helt odramatiskt att sjösätta en segelbåt på Svearnas slipvagn.

 

Börja med att montera stävstöttan för att säkra båten från att tippa framåt när frambocken avlägsnas.

 

Lösgör frambockens sidstöttor en aning, lossa förbocken försiktigt och lyft ut den. Observera att detta är ett riskmoment så uppmana obehöriga att hålla sig borta från riskområdet.

 

 

Dirigera traktorföraren när han kör in vagnen så att ett lämpligt kölbalksfäste på slipvagnen hamnar i rätt läge under kölen. Kolla att båtens stäv når fram till vagnens stävstöd. Använd stävinsatsen om det krävs.

Lägg i kölbalken, justera höjden på sidstödens skyddhylsor, dra in sidstöden och spänn dem måttligt, spärra därefter kedjehjulen med skjutreglarna.

Höjden på stävbalken justeras så att båten kommer att ligga något så när vågrätt i vagnen under transport till sjösättningsrampen. Ta bort stävstöttan.

Om allt är rätt utfört kommer båtens stäv att lägga sig på vagnens stävstöd när traktorföraren lyfter båten med hydralerna.

Surra båten stadigt med slipvagnens stävlinor. Lyft bort akterbocken och se till att maskinföraren har fri väg att köra ut ekipaget.

 

När vagnen körts ner en bit på rampen läggs stoppklossarna ordentligt under vagnens båda bakhjul. Slarva inte med klossarna, det är stora vikter vi har att göra med och vi vill absolut inte ha någon skenande vagn nerför rampen.

Koppla traktorns sjösättningslina. En eller två man äntrar båten och håller sig på fördäck.

Sänk nu vagnens stävbalk så att båten håller sig vågrät när den rullas nedför rampen, justera stävlinorna om det behövs.

 

Så här ska det se ut när båten rullas ner i sjön - båten horisontellt med vattenytan. Om båten sjösätts med stäven för högt är det risk att den rutschar iväg när vattnet lyfter aktern och kölen tappar greppet på kölbalken.

 

Lugnt och fin färd ut i det blå ska det vara!

 

Äntligen i sjön igen! Ta gärna en titt inne i båten så att det inte strömmar in vatten någonstans - det är lätt gjort att glömma en urkopplad slang eller dyligt.

Nu är det bara att lossa spärrarna på sidstöden och släppa ut dessa en aning, lossa stävlinorna och sakta glida ur vagnen.

 

Ta det lugnt och lycka till!

Uppdaterad: 2016-06-07 21:02
Skribent: Hans-Olov Svensson

Postadress:
SS Svearna - Segling
BOX 240
63103 Eskilstuna

Kontakt:
Tel: [saknas] Information
E-post: This is a mailto link

Se all info