Hoppa till sidans innehåll

Ta upp en båt med slipvagnen.


Nedan följer ett bra exempel på hur det kan gå till att ta upp en fenkölad båt på Svearnas slipvagn. Samma princip gäller även för långkölade båtar, förutom att det inte är lika viktigt att använda sig av stoppbalken för att hitta rätt läge.

Läs gärna igenom i vilken ordning de olika arbetsmomenten ska utföras.

 

1. Förbered vagnen.

Innan vagnen rullas ner i vattnet ska vagnens sidostöd grundjusteras och centreras till ungefärlig båtbredd, dessutom justeras höjden på stävbalken så att båten lyfts horisontellt ur vattnet vid upptagningen.

I traktorpärmen finns datablad hur kölbalkar, stoppbalk och ev. stävinsats ska placeras för de flesta båttyper.

Principen är att kölen ska stå på kölbalken - bakom båtens balanspunkt - så att båten tippar framåt mot vagnens stävbalk.

 

2. Upptagning.

Var helst två man på båten. Kör in båten så ni tydligt känner hur kölen tar stopp mot stoppbalken.

En man greppar stävtamparna och håller båten på plats mot stoppbalken medan den andra justerar och spärrar sidstöden.

  

3. Säkra båten med stävtamparna.

Båda går fram på fördäck medan båten körs upp, när stäven lagt sig på stävstödet surras båten stadigt till båtens knapar med slipvagnens stävtampar. Tamparna lossas inte förrän båten står på varvsplatsen och akterbocken är på plats.

 

4. Högtryckstvättning

Bilden visar hur kölen hamnat i rätt position på kölbalken - bakom båtens balanspunkt - tack vare en korrekt placerad stoppbalk. Högtryckstvätta båten systematiskt och effektivt för att inte spilla tid. 

 

5. Avpallning och riktning

När båten ställts på exakt rätt plats, både i sid- och djupled, lyfter maskinföraren vagnen med hydralerna.

Akterbock och kölpallning ställs på plats och stävlinorna lossas från knaparna. Kölpallningen ska placeras framför båtens balanspunkt så att båten kommer att tippa bakåt mot akterbocken när vagnen sänks. Inga balansövningar här tack, båten ska vila med ett tämligen högt tryck på akterbocken för att stå säkert.

När båten vilar på kölpallning och akterbock kontrolleras först att båten står rätt i långskeppsriktningen, vid behov justeras höjden på kölpallningen, därefter riktas båten i sidled med vagnens sidstöd.

När båten är perfekt riktad i både horisontal och sidläge sätts akterbockens sidstöd an och stävstöttan monteras.

Dra sedan isär vagnens sidstöd och ta bort samtliga balkar så kan vagnen kan rullas ut. Tänk på att detta är ett riskmoment så obehöriga håller sig undan.

Lyft in stävbocken och sätt an dess sidstöd.

Stävstöttan avlägsnas och sätts tillbaka på slipvagnen.

  

Klart!

Med båda bockarna på plats står båten stadigt. Ännu bättre blir det om man sammanbinder bockarna så att de inte ruskar isär när höststormarna sätter in.

Tänk också på att sprida ut marktrycket genom att lägga brädor under bockar och kölpallning.

Det finns inget album kopplat till denna sida.
 
 

Sparbanksstiftelsen

Sparbanksstiftelsen Rekarne är sponsor till vår ungdomsverksamhet!

 

 

 Klicka på bilderna

 

 

 

 

 

 

 

.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

räknare
besöksräknare

Start 2016-04-03

 

 

 

 hjartstartare

 

 Klicka på gröna bilden 

för mer info om klubbens

hjärtstartare.

 

 

Postadress:
SS Svearna - Segling
BOX 240
63103 Eskilstuna

Kontakt:
Tel: [saknas] Information
E-post: This is a mailto link

Se all info