Hoppa till sidans innehåll

Säkerhet på varvet!


    MILJÖ OCH SÄKEREHET

Segelsällskapet Svearna är en ideell förening, med ideellt arbetande medlemmar. Där alla måste hjälpa till att värna om säkerheten.

Sedan ett par år tillbaka har vi försökt att öka säkerheten på varvet. Det vi har gjort igenom att titta på de olyckor som har skett och försökt att av de erfarenheterna skapa rutiner för att undvika olyckor.

Det här arbetet har lett till en rad åtgärder, de senaste tre åren har vi gjort en egenkontroll på varvet. Den har i sin tur gjort att vi bland annat har förstärkt mastkranen, bytt wirar och wirelås på slipvagnen. Vi har också satt upp fler livbojar, införskaffat skyddsutrustning vid oljespill, lagat bryggan och gjort reparationer av vår elanläggning samt diverse underhållsarbete.

I år har vi också haft kontakter med miljökonoret i Eskilstuna. Vi har till dem fått svara på en rad frågor om vår verksamhet.

På ett miljömöte som hölls i januari mellan oss fem båtklubbar i Torshälla var vi eniga om att miljöfrågorna måste tas på större allvar. Lagar och regler vad gäller miljön ska följas av alla föreningens medlemmar oavsett vad man själv tycker.

I vår kommer ett nytt möte att hållas med Miljökontoret samt en tillsyn av respektive anläggning och gå igenom bristerna som uppdagats. Det är viktigt att vi till det mötet har en klar policy i miljöfrågorna och det uppfattas viktigt av alla medlemmar.

Vad vi förstår är det man främst tittar efter är mängderna av TBT, zink och koppar, på båtskrov och i mark.

Vårt första miljömål är att alla medlemmar i år ska respektera de miljöregler som klubben har bestämt, som exempelvis att inte måla båten med otillåten färg.

 

 

   Vid sjösättning

1. Förbock får aldrig lossas innan, stävstöttan är monterad.

2. När Stävstöttan är monterad och förbocken bortagen, och slipvagnen ska köras in för att lyfta båten skall deltagare hålla sig på betryggande avstånd.

3. Vid transport till och från hamnbassäng är det inte tillåtet att åka med på båten.

4. Deltagare går framför, eller bakom traktor och båt, vid transport till eller från hamnbassäng. Inte vid sidan.                               

5. När slipvagnen eller den egna vagnen är framme vid hamnbassängen, måste alltid klossar läggas bakom hjulen innan den lossas från traktorn.                       

6. När sedan båten ska sjösättas, skall ägaren sitta på däck fram i fören om hen vill följa med.  

7. Långsmala och stora båtar skall alltid använda Sea Quipstöttor då de kan bli ganska instabila utan förbock.

8  Båtstäven ska vara surrad mot stävbalken på vagnen när den transporteras.      

 

    Vid upptagning                                                              

 1. Den som följer med båten upp ur vattnet antingen med den egna vagnen heller slipvagnen skall alltid sitta på däck fram på fören. Barn får inte medfölja.              

 2. När båten dragits upp ur basängen, skall alltid klossar placeras bakom hjulen på vagnen.     

 3. Vid transport till uppställningsplats från hamnbassäng är det inte tillåtet att åka med på båten.

4. När båten är framme vid uppställningsplatsen och blivit avlastad med kölpallning och akterbock, skall alltid stävstötta monteras innan Slipvagnen körs bort.       

5.  När sedan slipvagnen körs bort skall alla deltagare hålla sig på säkert avstånd.                          

6.  Deltagare går framför, heller bakom traktor och båt, vid transport till heller från hamnbassäng - inte vid sidan.

7.  Långsmala och stora båtar skall alltid använda Sea Quipstöttor då de kan bli ganska instabila utan förbock.

8.  Båtstäven ska vara surrad mot stävbalken på vagnen när den transporteras.

 

    Åtgärder vid miljöolycka

Utifall en miljöolycka skulle ske där diesel eller hydraulik olja rinner ut från traktor, slipvagn eller båt. . Är det viktigt att vi kan agera snabbt och riktigt för att begränsa skadeverkningarna, mot land och vatten.

 

    Sker olycka på land:

Försök att samla upp oljan i den mån det går, exempelvis genom att använda absorberingsduk som finns i traktorgaraget. Eller att ösa upp det förorenade gruset i ett kärl eller liknande.

Larma alltid 112 och uppge uppskattad mängd och åtgärd.

 

    Sker olyckan i vattnet:

Om lyckan sker i vattnet eller i anslutning till vattnet, där olja risker att rinna vidare ut i vattnet

gäller följande åtgärder:

Lägg ut länsar i vattnet som absorberar oljan och hindrar den från att sprida sig.

Rinner olja nedför sjösättningsrampen använd också absorberingsduken.

Larma 112 och uppge uppskattad mängd och åtgärd.

Vid vår årliga egenkontroll kontrollerar vi varje år slangar på traktor och slipvagn.

om en miljöolycka uppstår är det mycket viktigt att vi rapporterar in läckaget som en olycka.   

 

 

Uppdaterad: 07 JUN 2016 21:09 Skribent: Tommy Rundin

 

 

Sparbanksstiftelsen Rekarne

stöder vår ungdomsverksamhet 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  hjartstartare

 

 Klicka på gröna bilden 

för mer info om klubbens

hjärtstartare.

 


räknare
 
besöksräknare

Start 2016-04-03

Postadress:
SS Svearna - Segling
BOX 240
63103 Eskilstuna

Kontakt:
Tel: [saknas] Information
E-post: This is a mailto link

Se all info